Onze visie

Pedagogisch project 

Bij Het Spoor en De Ooievaar geloven we in de kracht van elk uniek kind. We zetten hun talenten centraal en bieden een veilige, respectvolle omgeving waarin ze zichzelf kunnen ontdekken, ontwikkelen en leren samenwerken. 

Ons onderwijs is meer dan alleen kennisoverdracht; het is een reis naar persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid. We begeleiden kinderen niet alleen in het behalen van de eindtermen en minimumdoelen, maar bereiden hen ook voor op een leven waarin ze zelfstandig, empathisch en betrokken in de wereld staan. 

We stimuleren hen om kritisch te denken, creatief te zijn en verantwoordelijkheid te nemen, zodat ze met vertrouwen uitdagingen aangaan en kansen benutten. Samen bouwen we aan een schoolgemeenschap waar wederzijds respect en samenwerking de basis vormen, zodat elk kind zijn unieke bijdrage aan de wereld kan leveren.

Hoe we dit doen?
Wij bieden pedagogisch verantwoord onderwijs en opvoeding aan, gericht op talentontwikkeling en zelfontplooiing. Vanuit een gedeelde visie en missie voor beide scholen leiden we onze leerlingen op tot kritische en zelfstandige denkers, klaar om vol vertrouwen de toekomst tegemoet te treden. 

Vanuit een gemeenschappelijk pedagogisch project leggen we in onze 2 stedelijke basisscholen eigen accenten om hieraan tegemoet te komen. Met een duidelijke en krachtige visie en ambitie op leren zorgen wij voor een kwaliteitsvol onderwijsaanbod.

Het Spoor

  1. Een uniek spoor voor elk kind
    Bij ons in Het Spoor geloven we dat elk kind zijn eigen pad volgt. We geven ruimte om talenten te ontdekken en te laten groeien, en moedigen hen aan om met vertrouwen hun eigen koers te bepalen. Of het nu snel of langzaam gaat, wij staan klaar om te helpen bij elke bocht op hun reis. We verwelkomen alle achtergronden en overtuigingen, omdat we weten dat iedereen zijn eigen spoor in de wereld kan trekken. Samen zorgen we ervoor dat elk kind de kansen grijpt die voor hen liggen, zodat ze vol enthousiasme en zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet kunnen gaan. Het spoor is van iedereen en we helpen hen graag op weg.

  2. Een stevig spoor in een veilige bedding
    Bij Het Spoor creëren we een omgeving waarin kinderen zich veilig, gerespecteerd en ondersteund voelen. We zetten welbevinden centraal, zodat elk kind zich vrij voelt om zichzelf te ontdekken en nieuwe wegen te verkennen. We werken preventief aan sociale vaardigheden en zorgen voor een sfeer waar samenwerking en wederzijds respect de basis vormen. We moedigen gezonde en bewuste keuzes aan, en leren kinderen deze keuzes met vertrouwen te maken, zodat ze goed voorbereid zijn op hun toekomst.

  3. Het spoor naar de wereld
    Bij Het Spoor leren kinderen niet alleen kennis, maar ook hoe ze verantwoordelijk en betrokken burgers kunnen zijn. We moedigen hen aan om om hun eigen leerproces in handen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor hun omgeving. Door samen te werken, elkaar te ondersteunen en respect te tonen, bereiden we hen voor om zelfstandig en met eigen handen bij te dragen aan de samenleving. We stimuleren hen om zelfsturend te handelen, zodat ze met empathie en betrokkenheid hun rol in de wereld kunnen vervullen.

  4. Elk zijn spoor
    Bij ons op school symboliseert het spoor de weg die kinderen afleggen om hun plaats in de samenleving te vinden. Onderwijs is bij ons meer dan kennisoverdracht; we bieden brede zorgwerking en zorg op maat, zodat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. We nemen de tijd om tegemoet te komen aan alle noden, met de juiste hulpmiddelen en differentiatie, zodat elk kind zich kan ontwikkelen op zijn eigen tempo. In de klas bieden we de nodige ondersteuning om kinderen voor te bereiden op hun rol als sociaal bewuste, empathische burgers, met oog voor anderen, duurzaamheid en de wereld om hen heen.

  5. Samen sporen
    Bij Het Spoor, een gemeenteschool, geloven we in de kracht van de leergemeenschap en de betrokkenheid bij onze buurt. Het spoor symboliseert de gezamenlijke reis die we maken, zowel binnen de school als daarbuiten. We werken nauw samen met externe partners, zoals lokale organisaties, gemeentediensten en buurtinitiatieven, om kinderen te leren hoe ze actief en empathisch kunnen bijdragen aan hun omgeving. Als gemeenteschool leggen we de nadruk op samenwerking, zowel met leerlingen, ouders en alle teamleden, als met ondersteuners van het netwerk en externe begeleiders. We leven lokaal, maar blijven open voor de bredere wereld, waarbij we samen bouwen aan een school die iedereen meeneemt in het leerproces.

.